Loopmodel
Den mediepædagogisk loopmodel
Vi har valgt temaet
sprog og kommunikation, hvor vi har fokus på de sociale mediers påvirkning af
dette. Dette har vi valgt, fordi kommunikation og sprog er grundlæggende
elementer i menneskers udvikling og en vigtig hjørnesten i det pædagogiske
arbejde. Vi finder emnet interessant at arbejde med sammen med vores målgruppe,
da dette er relevant i aldersgruppen 15-17 år.
Vi bruger især sprog til at kommunikere med andre – samt dele følelser og holdninger for at skabe et social bånd (Salling Kristensen, 2015 s.134).
Vi er i en tid, hvor kommunikation har bevæget sig væk fra at foregå i den virkelige verden, til at der nu deles holdninger og følelser på de sociale medier, herunder Facebook og Snapchat. De unge deler, snapper og kommentere som aldrig før for at være med på moden. Moden som bunder i at gøre ens profil så attraktivt som muligt for at tiltrække flere følgere og læsere.
Det sociale samspil, der var med til at danne relationer og skabe et social bånd foregår også online. En undersøgelse fra DR’s medierapport fra 2018 viser at 81% af de unge mellem 12-24 år anvender Facebook dagligt. Der er yderligere en generel forventning blandt de unge at alt kommunikation kan foregå på de sociale medier.
Der kan være nogle risici ‘er forbundet med dette, da de unge bruger størstedelen af deres tid på de sociale medier. Online kommunikation kan blandt andet bidrage til at gøre tonen en del grovere. Sociale medier giver nemlig muligheden for at man kan agere anonym, hvilket gør at man handler anderledes end hvis man stod ansigt til ansigt.
Onlinekommunikationen har det med at påvirke de unges brug af sprog, og det påvirker på samme tid også de unges dannelse af relationer, hvilket spiller en afgørende rolle i udviklingen af de unges identitet.
Vi bruger især sprog til at kommunikere med andre – samt dele følelser og holdninger for at skabe et social bånd (Salling Kristensen, 2015 s.134).
Vi er i en tid, hvor kommunikation har bevæget sig væk fra at foregå i den virkelige verden, til at der nu deles holdninger og følelser på de sociale medier, herunder Facebook og Snapchat. De unge deler, snapper og kommentere som aldrig før for at være med på moden. Moden som bunder i at gøre ens profil så attraktivt som muligt for at tiltrække flere følgere og læsere.
Det sociale samspil, der var med til at danne relationer og skabe et social bånd foregår også online. En undersøgelse fra DR’s medierapport fra 2018 viser at 81% af de unge mellem 12-24 år anvender Facebook dagligt. Der er yderligere en generel forventning blandt de unge at alt kommunikation kan foregå på de sociale medier.
Der kan være nogle risici ‘er forbundet med dette, da de unge bruger størstedelen af deres tid på de sociale medier. Online kommunikation kan blandt andet bidrage til at gøre tonen en del grovere. Sociale medier giver nemlig muligheden for at man kan agere anonym, hvilket gør at man handler anderledes end hvis man stod ansigt til ansigt.
Onlinekommunikationen har det med at påvirke de unges brug af sprog, og det påvirker på samme tid også de unges dannelse af relationer, hvilket spiller en afgørende rolle i udviklingen af de unges identitet.
Da vi har med unge at
gøre, har det været oplagt at vælge medier som Ipad, smartphones og PC da vores
tema blandt andet omhandler sprog og kommunikation. Vi har bevidst valgt ikke
at ramme styre vores forløb, idet vi gerne vil have at de unge får
medbestemmelse og mulighed for at tage initiativ til hvor og hvordan deres film
skal foregå. Vi vil gerne åbne op for muligheder i oplevelsen af
samskabelsesprocessen og ved at vi ikke har valgt at ramme styre hele vores
forløb, men derimod i induktive rammer, kan de unge selv vælge hvor, hvordan og
hvem de vil filme (Wiegaard, 2015 s.257).
Forløbet skal foregå
på VIA University College i Randers, hvor vi har flere forskellige rum til
rådighed såsom klasselokaler, vækstværket og værkstedet.
I vores
samskabelsesprojekt har vi valgt at anvende en model som vi mener er relevant
for vores forløb. Vi har valgt at arbejde med Flow modellen som er lavet af den
ungarske forsker og professor Mihaly Csikszentmihalyi. Mihaly beskriver
begrebet flow som en positiv mental tilstand, hvor deltageren er dybt
koncentreret og engageret af aktiviteten. Modellen illustrerer forholdet mellem
aktivitetens sværhedsgrad og deltagernes kompetencer, hvor det gælder om at
deltageren oplever aktiviteten som meningsfuld og dermed befinder sig indenfor
feltet flow. Vi har valgt netop denne model, da vi mener det er vigtigt for de
unge at de føler at forløbet er tilpasset efter deres niveau og kompetencer,
hvor de også oplever at det hverken er for svært eller for let. Vi vil derfor
sørge for at skabe rammer, hvor vi løbende har mulighed for at ændre og justere
udfordringerne, så de unge hele tiden kan ligge inde for flow og bevare
engagement og motivationen. (Hansen, 2016, s. 437)
I dette samskabelsesprojekt, vil vi blive oplært i at
oprette en blog. Denne vil blive vores kommunikations platform med de unge fra
teaterskolen, hvor vi vil lægge de film ind som vi laver, samtidig med at de
unge lægger deres svar op på bloggen til os. Vi vil derfor sende et link til
vores kontaktperson ved teaterskolen, så de kan få adgang til dette. Hvis der
skulle være nogle problemer, vil vi stå til rådighed for at hjælpe.
Til at filme vores film, vil vi anvende både mobil og iPad.
Dette er redskaber som vi har stort kendskab til, og vi tænker også at det er
redskaber, som vores målgruppe har mulighed for at arbejde med, hvis de skulle
have lyst til dette. Vi vil dog stadig have fokus på at der skal være frie rammer,
så vi vil ikke pådutte de unge at skulle anvende bestemte redskaber.
Når vi skal filme vores film, vil vi redigere filmen i et
redigeringsprogram. Der er tidligere i vores praktikperiode, blevet
introduceret til programmet iMovie. Derudover har vi før i forbindelse med
studieprodukt på uddannelsen, arbejdet med programmet Moviva Video Editor 14
plus. Begge er programmer som vi vil have i mente under udarbejdelsen af vores
film. Med de programmer vil vi også indsætte effekter i vores film, for at
skabe bestemte stemninger og for at visualisere vores budskab. Derudover vil vi
også bruge optagelse af en smartphone, som vil blive inkorporeret i filmen,
dette vil være en samtale mellem vores hovedpersoner for at illustrere en
virkelig hændelse, som bunder i at vi ønsker at arbejde med dramaturgiske
midler.
I forløbet er vi blevet inspireret af forskellige kilder,
som film, tv-programmer, forskellige blogs og meget mere for dernæst at skabe
vores eget tv-univers efter vores design. Vi har skabt et tv-program, hvor der
er to videnskabskvinder som værter, der forsøger at hjælpe folk med at løse
deres problemer.
Den centrale digitale fortælling sker gennem video, hvor de
unge får mulighed for at være medskaber af tv-universet samt bruge deres
kreativitet og fantasi til at yderligere udvikle universet i deres film. Da det
er et dramahold fra en teaterskole, som vi skal samskabe med, har de
kompetencer inden for dramaturgien. Derfor vil vi gerne prøve nye kræfter ad
ved at udfolde vores kreative evner i form af drama, da dette også er en
udtryksform som teaterskolen vil kunne identificere sig med.
I forløbet, sætter vi ingen rammer ift. de æstetiske
elementer der skal bruges, så de unge fra teaterskolen har mulighed for at
tolke vores film efter deres egen forestilling, eksperimentere ved brug af
deres fantasi og derefter, skabe deres eget produkt. Vi vil i det videre forløb
være åbent og fleksible når vi modtager de unges bidrag, samt lade os inspirere
af deres æstetiske elementer der kommer i spil.
Her går både vi og de unge igennem en æstetisk læreproces
som ”udspiller sig i den særlige kontekst, hvor vi mennesker i samspil med
vores omgivelser omformer indtryk af verden til æstetiske udtryk.” (Austring
& Sørensen, 2006, s. 125)
Igennem vores samskabelse projekt med teaterskolen, ønsker
vi at fremme en kultur hvor vi er mere opmærksomme på hvilken betydning vores
ageren og brug af kommunikation har for vores omverden. Dette er både i forhold
til når man indgår i sociale sammenhænge i hverdagen, men også med fokus på den
måde man praktiserer dette på de sociale medier.
Vi har dette fokus, fordi de sociale medier fylder rigtig
meget i dag, især for de unge mennesker. I denne tid, bruger rigtig mange unge
sociale medier fx Facebook, Snapchat, Instagram og mange andre platforme.
Derfor vil gerne arbejde med de unge om hvordan vi ser brugen af de sociale
medier i dag, og hvilke forskellige måder vi bruger dem på.
Når man bruger de sociale medier til at kommunikere med
andre mennesker på, vil de forskellige kommunikative funktioner som kroppen
laver, blive påvirket, ændret og remedieret i kommunikationen (Tække &
Linaa Jensen, 2018. S.45). Hvilket vil sige at den mimik man bruger, de
følelser man har og det kropssprog man bruger mens man skriver, ikke vil være
visuelt tilgængeligt. På den måde kan der opstå misforståelser. Det vil vi
gerne udforske sammen med de unge, så de bliver bevidste om hvordan deres
handlinger, i forhold til kommunikation og ageren, kan påvirke andre. Så vi kan
blive bedre til at være anerkendende overfor hinanden ved at respektere,
acceptere og tolerere andre mennesker på trods af forskellige meninger og
ageren (Møller, 2014. S.25).
Vi ønsker at dette kan sætte nogle tanker i gang hos de
unge, så de kan tage det med sig og tænke mere over deres handlinger, så vi kan
få skabt en god positiv omgang på de sociale medier, men også i den virkelig
verden. Hvorved vi kan være medskabende til at de unge udvikler demokratisk
dannelse, da vi i Danmark har demokrati, hvorved vi alle har ytringsfrihed
(Grundloven §77). Hvilket også giver ansvar for at vi tager del i fællesskabet,
respektere hinanden og behandler hinanden godt og ligeværdigt, men også tænker
over hvordan vi ytrer os. Derfor vil vi også, med glæde tage imod og bruge de
input teaterskolen byder ind med, da de unge har stort kendskab til dette emne,
derfor er vores projekt som sagt tidligere med induktive rammer (Wiegaard,
2015. S. 256).
På den måde får de unge medbestemmelse, hvilket også er
medvirkende, til at vi kan fremme deres motivation, deltagelse og skabe en god
kommunikation, men også skabe mulighed for at fremme den kultur vi ønsker at
skabe.
Austring, B. D., & Sørensen, M., f. 1955-01-13.
(2006). Æstetik og læring : grundbog om æstetiske læreprocesser. Kbh.: Hans
Reitzel.
Grundloven. LOV nr. 169 af 5. juni 1953. Danmarks riges
grundlov. Hentet fra https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=45902#K8
Hansen, Mogens (2016). Bevægelse og idræt i den pædagogiske praksis. Jørgensen, M. (Red) (2016). I: Sundhed, krop og bevægelse (s. 437 - 439). København: Munksgaard.
Hansen, Mogens (2016). Bevægelse og idræt i den pædagogiske praksis. Jørgensen, M. (Red) (2016). I: Sundhed, krop og bevægelse (s. 437 - 439). København: Munksgaard.
Møller, Lis (2014). Muligheder i mødet. Om
anerkendelse, samspil og relationer. Morgendagens pædagoger - Grundlæggende
viden og færdigheder (s.23-46). København: Akademisk forlag.
Salling Kristensen, Irene (2015) Sprogarbejde i
pædagogisk praksis. Gravesen, D. T. (Red.). (2015). I Pædagogik : introduktion
til pædagogens grundfaglighed (s. 128–157). Aarhus: Systime profession.
Tække, J., & Linaa Jensen, J. (2018). Online
kommunikation vs. offline kommunikation. Sociale medier (s.45- 55).
Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Vi udvikler os med sproget | Videnskab.dk. (u.å.). Hentet
25. februar 2019, fra https://videnskab.dk/kultur-samfund/vi-udvikler-os-med-sproget
Unge og sociale medier. (u.å.). Hentet 25. februar 2019,
fra https://faktalink.dk/titelliste/unge-og-sociale-medier
Wiegaard, Lone (2015).
Bevægelse og idrætsaktiviteter i pædagogisk praksis. I D.T. Gravesen,
Pædagogik: introduktion til pædagogens grundfaglighed (s. 249-274). Aarhus:
Systime profession.
Comments
Post a Comment